top of page

Dwight Yoakam

Tidal_2024.jpg

Dwight Yoakam- Brighter Days (Via Records/ Thirty Tigers)


Dwight Yoakam (68) kan meget vel være den viktigste countrysangeren fra de siste førti årene, på tross av at Garth Brooks har solgt vesentlig flere plater.

Med over tjue studioalbum på CVen, en evne til å balansere egne velskrevne sanger og overlegne cover-valg og en høyst egenartet stemme, har han skapt et lett identifiserbart uttrykk som har hatt stor innflytelse på yngre artister, f.eks. Norges-venn Ward Hayden og nå rapper/ sanger Post Malone.

Malone, som slapp sitt eget countryalbum, «F-1 Trillion», i august, synger

duett med Yoakam på singelen «I don´t know how to say goodbye (Bang bang Boom boom)», skrevet av Yoakam. Rett og slett latterlig fengende countrypop.

I videoen rir de to cowboysangerne rundt i bygater som enten må være Bakersfield eller East Nashville?

Undertegnede «oppdaget» Dwight Yoakam da han i 1984 ga ut EPen

«Guitars, Cadillacs, Etc., Etc.» på et uavhengig selskap, produsert av den

overlegne gitaristen Pete Anderson. Fem suverene Yoakam-originaler og en frekk versjon av «Ring of fire».

To år senere var jeg til stede da Yoakam og band spilte inn en video for en

tøff tolkning av Johnny Horton-sangen «Honky Tonk Man» på en klubb i Austin, Texas.

Den ble Yoakams første hit, å høre på full-album utgaven av «Guitars, Cadillacs Etc., Etc.», hans første av ti album for Warner Brothers selskapet Reprise.

Album-trilogien, som også inkluderer «Hillbilly DeLuxe» (87) og «Buenas

Noches from a Lonely Room» (88), er klokkerent countryhistoriens sterkeste album-serie, vel verdt CD/ vinyl gjenutgivelsene som kom tidligere i år.

Yoakam har alltid hatt et våkent øye også for det som rører seg utenfor

country-verdenen, han har covret Clash, Kinks, Warren Zevon og Grateful Dead, på sitt forrige studioalbum, bluegrass-plata, «Swimmin´ Pools, Movie Stars» fra 2016 gjør han en nydelig versjon av Prince «Purple rain»», spilt inn dagen da Prince døde.

På dette albumet setter Yoakam country-stuket i Cakes «Bound Away» fra

2011-albumet «Showroom of Compassion» og The Byrds «Time Between» fra 1967-albumet «Younger than Yesterday». Begge to sitter like klistret som Yoakams tighte jeans.

Yoakam avsluttet samarbeidet med Pete Anderson for en del år siden, men

sørger alltid for å ha en ess Telecaster-gitarist på laget, nå Eugene Edwards.

Åpneren «Wide open Heart» slår fast at Yoakam ikke har planer om

pensjonere seg, her countryrockes det i høyt tempo og med gitarene på full fres.

«I´ll pay the Price» og «California Sky» er den type midtempo countrysanger som Yoakam klarer å skru akkurat på den riktige sida av klisje, «I spell love» er det gamle «L-O-V-E»-bokstavtrikset, gjenta etter meg: «L-O-V-E», ladet med ny energi,

som om det aldri skulle ha vært gjort tidligere.

Betydningen av tittelkuttet, «Brighter Days», farges antakelig av hvor du

befinner deg politisk i dagens USA, men den avsluttes med Dwights fire år gamle sønn, Dalton, ved mikrofonen.

Yoakam forankrer plata i countryhistorien med å servere en gnistrende

utgave av trad/ Carter Family-sangen «Keep on the sunny Side».


Teksten går slik; «Oh, the storm and its fury broke today/ Crushing hopes that we cherish so dear/ Clouds and storms will in time pass away/

The sun again will shine bright and clear. «

La oss sette vår lit til Carter-familien og Dwight Yoakam. Til musikken.

Norsk Americana Forum er en ideell non-profit forening, og har som formål å fremme og ivareta Americana musikk (Country, Country-Rock, bluegrass, o.l.) og å fremme publikums og medias bevissthet om, og å bidra til kreativiteten og levedyktigheten til alle dens mange aktører i denne sjangeren.

Facebook symbol hvitt på blått.png
bottom of page