top of page

Sanger av Håkon Banken med Banken Bonanza

tor. 26. sep.

|

Sentrum

Det etter hvert velkjente rockebandet The Anti-Music Bonanza med Roger Græsberg og Thomas Øian Mårud i spissen hyller Håkon Banken på sitt eget vis. Bandet har covra Banken i snart 5 år og skaper magisk stemning overalt de spiller.

Registreringen er lukket
Se andre arrangementer
Sanger av Håkon Banken med Banken Bonanza
Sanger av Håkon Banken med Banken Bonanza

Tid og sted

26. sep. 2024, 19:00

Sentrum, C. J. Hambros plass 5, 0164 Oslo, Norge

Om arrangementet

Roger Græsberg: Vokal og gitar

Thomas Mårud, vokal og gitar

Krister Skadsdammen: steelgitar og gitar

Tony Karlsen: Trommer

Morten Andreassen: Bass

Det etter hvert velkjente rockebandet The Anti-Music Bonanza med Roger Græsberg og Thomas Øian Mårud i spissen hyller Håkon Banken på sitt eget vis. Bandet har covra Banken i snart 5 år og skaper magisk stemning overalt de spiller. Låtene om Flisa, amerikanere og både lykkelig og ulykkelig kjærlighet får en helt ny dimensjon når det blir Bankenbonanza! Vi får også besøk av regissør Sven Arild Storberget som nylig lanserte dokumentarfilm om Håkon Banken, samt forfatter Evald Fjærgård, snart aktuell med bok om Håkon Banken. 

MC: Sten Ove Bakke

Hvem var Håkon Banken?

Håkon Banken (født 19. januar 1949, død 18. mars 2018) var en artist, trubadur og låtskriver fra Solør i Hedmark. Han er kjent for tekster om harde oppvekstvilkår, livet på landet, depresjon og ungdomstid. Han ble kjent for sine ærlige og åpne tekster med selvironi og humor, men også mye alvor etter hendelser i eget liv.

Faren hans var pastor i den lokale pinsemenigheten, og Håkon sto, etter sigende motvillig, på scenen i bedehuset med gitaren rundt halsen fra han var ti år gammel. Han forlot menigheten som 17-åring, rømte til Sverige og begynte å jobbe som blikkenslager, og da han kom tilbake, returnerte han ikke til bedehuset. Han begynte å ragge rundt i amerikanske biler, drikke sprit og synge skillingsviser i stedet.

Men i begynnelsen av tjueårene begynte han å slite, med «nerver» som han selv kalte det. Han skulle få mange diagnoser gjennom livet, bipolar lidelse var en av dem, og gjennom tjueårene fulgte flere innleggelser på psykiatriske sykehus, både i Oslo og Hedmark.

Nå begynte han å skrive sine egne sanger også. Ikke bare om fest og moro, men om angst, depresjoner, selvmordstanker og livet på institusjon. Han var helt åpen om at disse mørke historiene var selvopplevde, og talentspeideren Per Johan Skjærstad hørte sangene på en fest, kontaktet han umiddelbart Norges mektigste platedirektør, Arne Bendiksen. Og Bendiksen tenkte at dette, dette kommer folk til å elske.

Håkon Bankens debut «Takk for livet» kom i 1977. Den solgte nesten umiddelbart til gull (50.000 eksemplarer), uten noen form for promotering eller medieoppmerksomhet. Det samme gjentok seg de påfølgende årene. Nye plater i ’78, ’79 og ’80: gull, gull og gull. Han solgte mer enn en halv million plater og kassetter og tronet øverst på Norsktoppen i flere uker. Dette på tross av få intervjuer, få konserter, vedvarende hemmende scene-skrekk, at han viste seg sjelden offentlig, at han ikke ble spilt så mye på NRK og nektet å delta i TV-innslag.

Det er litt vanskelig å forklare, men noen ganger så treffer sangene hjertet direkte, uten å gå via ørene og hodet, og da får musikken en helt annen vei inn i mennesket. Sånn var det med Håkon Banken.

——---------------------------------------------------

De siste årene har den norske americana-musikken hatt en oppsiktsvekkende utvikling. Stadig nye generasjoner med talentfulle norske artister og musikere oppdager at musikken som befinner seg innenfor americana-feltet er av stor interesse både for musikalsk nyskaping og for en historisk forståelse av musikkuttrykk som overlegent kombinerer høy kvalitet og folkelig appell.

Americana-musikken har som kjerne folk- og countrymusikk, pluss gospel, bluegrass, blues, rhythm and blues, rock and roll og bluegrassroots-rock, fra de siste hundre år, men har samtidig utviklet seg til å omfavne et vesentlig bredere spekter av nyskapende musikk. I dag kan eksperimentvillige musikere ta seg store friheter med utrykk og presentasjon, men det er likevel enighet om at den gode låten er avgjørende.

Dele dette arrangementet

bottom of page