Various Artists - Something Borrowed, Something Blue -
A Tribute to John Anderson
(Easy Eye Sound)
Cd_cover_John Anderson.jpg
Tidal.png

Florida-fødte John Anderson (67) hører ikke med blant de amerikanske countryartistene med størst gjennomslag i Norge. Med det betyr ikke at ikke «Country Music Import», som hadde lager rett utenfor Kristiansand i tiårene da country var et «hemmelig» marked i Norge, ikke solgte jevnt og trutt av Andersons tjue-pluss albumutgivelser. 

Så vidt jeg vet har ikke John Anderson spilt i Norge.

    Men Anderson har en høy standing hos sine egne. 

    Som tilfellet ofte er i det som kalles mainstream country, har Andersons materiale i vesentlig grad vært skrevet av andre. Med noen essensielle unntak. Det er Andersons evner som troverdig og original countrysanger som skyldes at han nå feires med «Something borrowed, something blue». 

    Utgangspunktet for denne hyllestplata er at Dan Auerbach, Black Keys-gitaristen som er en av Nashvilles mest aktive produsenter, i 2020 stod bak produksjon og utgivelse av Andersons siste album, «Years». Med mesteparten av materialet co-skrevet av Anderson, Auerbach og låtskriver-kameratene som henger på bakrommet i Auerbachs Easy Eye Sound-studio i Nashville. 

    Her er det det nye americana- stjerneskuddet Sierra Ferrell som gjør en en nydelig versjon av tittelkuttet, «Years». 

    Det sier en del om Auerbachs standing i Nashville nå, at han lykkes med å bringe sammen både de største mainstream countryartistene; Luke Combs, Brothers Osborne og Eric Church og hipster-navn som Ferrell, Tyler Childers, Sturgill Simpson og Brent Cobb. 

Plata åpner med at John Prine gjør «1959», noe av det siste han rakk å gjøre. Prine var medlem av Aurerbach´ Easy Eye-klubb. 

    For den som vil ha mer av den unike country-sangeren Sturgill Simpson, så er «When it comes to you» en gullklump verdt å sjekke ut, med en utsøkt blanding av feler og syrlige gitarer. 

    Platas fremherskende lydbilde kan beskrives som smårusten countryfunk. Den store countrystjerna Luke Combs forklarer sin egen suksess med en autoritær tolkning av en av Andersons største hits, den egenskrevne «Seminole Wind» (1992). 

    Soulsanger Nathaniel Rateliff treffer planka på funky «Low dog blues», Tyler Childers gjør sin egen bluegrass-versjon av morsomme «Shoot love Sheriff» og Gillian Welch og David Rawlings skaper lavmælt melankoli av «I just came home to count the memories».  

    Plata avsluttes av en av de beste countrysangerne, Jamey Johnson, som gjør en  av de fineste sangene noensinne, Billy Joe Shavers «I´ m an old chunk of coal (but I´m gonna be a diamond some day)».