Up with People

Da vi ankom den tredje dagen under årets Newport Folk Festival på Fort Adams på Rhode Island, stod det ikke til å nekte at de to foregående dagenes maraton-løp mellom fire scener satt i.  

Siden jeg ikke har for vane å få med meg søndagsgudstjenester,  tilhører det sjeldenhetene å oppsøke live-musikk klokka elleve på søndag formiddag.

Men der befant vi oss, i utkanten av et stappfullt stort, hvit telt midt i kirketida. Sola dundret i bakken, svetten rant av publikum allerede mens de satt stille. 

Men gudene skal vite at vi hadde kommet til det rette stedet! Klokka ellevehundre sharp valset ekteparet Michael jr og Tanya Trotter, The War and Treaty, ut på den lave scena, og sammen med sitt svært så kapable band dro de i gang en seanse som bare kan betegnes som en musikalsk ekvivalent til en hjerte-starter. 

Faktum er at et par tusen tilhørere spratt ut av setene sine som om de skulle ha satt seg på brennende tornebusker. Dette måtte ha vært avtalt spill?

Eller kanskje ikke. The War and Treaty er et forholdvis ubeskrevet blad i americana-musikken, i slutten av juli var debutalbumet deres, «Healing Tide», fortsatt et par uker unna sin utgivelsesdato, den eneste tilgjengelige musikken var en selvutgitt EP.

Michael jr. og Tanya Trotter er fra Washington DC-området og under fjorårets Americana Music Association-festival i Nashville fikk de sin ild-dåp da de på kort varsel ble bedt om å steppe inn for denne musikkens mest respekterte; gitarist, sanger og produsent Buddy Miller. Tilstede på det tidspunktet var også Millers gode venn, Emmylou Harris, som ikke overraskende dukker opp med harmonier på sangen «Here is where the soving is at» på The War and Treatys album.

Buddy Miller har gjengjeldt tjenesten fra i fjor med å produsere «Healing Tide» i sitt hjemmestudio i Nashville.

Der har han blant andre trukket veksler på den overlegne trommeslageren Brady Blade, kjent fra mange andre Miller-sammenhenger, en musiker som har vokst opp med en pastor-far i en kirke i Louisianna. Blades feeling for denne musikken er vesentlig for det utsøkte resultatet, dyp country-soul og southern-fried gospel i rett nedstigende ledd fra Ike & Tina Turner og Delaney & Bonnie. Med et gyng som snart må kjennes også på våre rytmisk utfordrede breddegrader.

Michael og Tanya Trotter har selvfølgelig den avgjørende bakgrunnen for denne musikken, men Michaels historie er likevel så spesiell at den er verdt å fortelle.

Han vokste opp fattig i sosiale boligprosjekter og vervet seg til militærtjeneste i et naivt forsøk på å komme seg ut av sin vanskelige situasjon. Dermed befant han seg i skuddlinja  under Irak-krigen i 2003. Dette resulterte i at han en dag oppholdt seg i en av Sadam Husseins forlatte palass og snublet over et intakt piano i kaoset. Da en kaptein hørte ham synge og spille, ble han beordret ut av krigs-sonen og fikk som oppdrag å skrive sanger om falne kamerater! I følge historien, også om kapteinen som ga ham oppdraget.

Som hjemkommet veteran traff han Tanya på en konsert, søt og kraftig sjelfylt musikk oppstod. Nå har paret en sønn og en stadig ekspanderende karriere sammen.

Det er Michael som har skrevet de elleve sangene på «Healing Tide» og selv om tempo og anslag varierer handler dette gjennomgående om tro på kraften i kjærligheten, om en «helende tidevannsbølge» i en æra der positive budskap ikke kommer rekende på fjøler i det amerikanske samfunnet.

I en kort tekst i coveret skriver paret; «As you listen to this outpouring of our hearts, we can only hope that you feel comforted, hopeful, and compelled to love like there is no tomorrow.»

Amen til det.