Roger Græsberg & Foreningen

Roger Græsberg & Foreningen

TRØST

(Safe & Sound)

Det er ikke mer enn et drøyt år siden Finnskogen/ Kongsvinger-bandet Roger Græsberg & Foreningen slapp sitt oppsiktsvekkende og musikalsk og tekstmessig velformulerte debutalbum, Triste sanger og vals, der tittelsangen var en direkte oversettelse av Willie Nelsons «Sad songs and waltzes». 

Av uransakelige årsaker ble albumet forbigått av årets utgave av Spellemannprisen, i likhet med det glimrende debutalbumet til Foreningen-medlem, sanger Unnveig Aas, Old Soul.

Men Græsberg har åpenbart ikke latt seg vippe av pinnen som låtskriver, jeg ser det som et godt tegn at han raskt har mer på hjertet. 

Allerede i åpningssangen, «Å leve en drøm», kobler tekstforfatter Græsberg seg til poesien til tømmerhoggeren og Hedmarks-dikteren Hans Børli (som ble født på Eidskog for hundre år siden i år), med noe som kan oppfattes som en programerklæring;

«Jeg vil skrive slik som Børli/ skrive meg fra enkle kår/ skrive litt om livet/ og om døden og store tanker som skoging aldri får..»  

Skoging? Var ikke klar over at det var et verb, hvilket antakelig må settes på kontoen for  «Å ikke se skogen for bare trær».

Uansett, Roger Græsberg er visstnok utdannet bibliotekar og har således skjellig grunn til å ha et ord med i laget når det kommer til avvirkning.  

Det spørs om han ikke bør satse enda hardere på å kunne leve av sang & musikk når hans kolleger får nyss om sangen «Boksang», der Græsberg stiller følgende diagnose; «Man kan bli syk av for mange bøker/ For mange giftige ord/ Så du kan tro at det spøker/ og hører stemmer fra et ukjent kor.»

Græsberg skriver gjennomgående tekster i jeg-form, innimellom minner han meg om en mindre urban Lars Lillo-Stenberg. Han berører en serie svært menneskelige temaer i et knippe sanger med fine titler som «Ensomme gutter», «For god for alt», «Mer enn du tror», «Sangen om mitt liv» og, nettopp, «Skogsang». 

Ny medprodusent, Kenneth Ishak, har muligens bidratt til å slipe bort et lite lag av country-smak sammenlignet med debuten, men det betyr ikke at ikke Krister Skadsdammens pedal steel gitar ikke også denne gangen har en prominent rolle. 

Roger Græsberg & Foreningen er i ferd med på stillferdig vis, slik Børli ville ha satt pris på, å skaffe seg en fin posisjon i ny norsk selv-spilt musikkvirkelighet, det som kalles «norsk americana». 

Foreningen, ved siden av Skadsdammen og Aas, også pianist Kenneth Bjørndal, bassist Morten Andreassen og omnipresent trommis Alexander Lindbäck, har utviklet seg til et slikt ensemble som spiller tekstene til Græsberg skogsduggfriskt tydeligere.

Tom Skjeklesæther