En ny norsk Ole via Amerika
Skjermbilde 2021-04-09 kl. 14.30.20.png

Ole Kirkeng er åpenbart en målrettet og ambisiøs ung mann. Etter å ha gått på musikklinja på Rud videregående skole i Bærum lyktes han med å spille seg inn på det som oppfattes som verdens mest kjente musikk-college, Berklee, i Boston, Massachusetts. Der han, poetisk, tilbragte fire år med å perfeksjonere sine evner på bassgitarens fire strenger.

            - Men underveis begynte jeg å spille gitar også, forteller Kirkeng, - og det var kurs i låtskriving.

            I fjor begynte ryktet å gå i det vitale norske americana-miljøet om en talentfull ny sanger/ låtskriver, som tilsynelatende hadde dukket opp ut av det store intet.

Troverdige referenter kunne fortelle at Ole Kirkeng hadde vært jokeren under KRS americana-festivalen i Kristiansand i oktober  og ikke lenge etter kom nyheten om at Kirkeng hadde startet et samarbeid med Oslo-plateselskapet Die With Your Boots On, som allerede er godt i gang med utgivelsene til den unge norske americana scenens mest omtalte artister; Malin Pettersen, The Northern Belle og Signe Marie Rustad.

            Denne helga kom Ole Kirkengs første utgivelse på Die With Your Boots On, en fire spors EP med tittel Rocking Chair, også tilgjengelig på det nå eksistensielle vinylformatet.

            - Jeg bestemte meg for å komme tilbake til Norge for et års tid siden, da korona-pandemien startet. Det var veldig fint å oppdage dette nye musikkmiljøet i Oslo, melder Kirkeng entusiastisk, - jeg har jobbet i Brageveien studio sammen med tekniker Øyivind Røsrud Gundersen (Siri Nilsen, Hanne Kolstø) og har fått hjelp av Tor Egil Kreken og Thomas Gallatin fra Darling West, Live Miranda Solberg (Louien) på vokalharmonier og Geir Sundstøl på pedal steel gitar. Det har vært en veldig fin kreativ prosess med bra input   fra alle involverte.

            Den senere tiden har Kirkeng også vært musiker på de begrensede liveopptredenene som har vært mulig sammen med Louien.

            Han har god erfaring fra å være ensemblemusiker etter å ha spilt bass i bandet til den svært applauderte amerikanske sangeren/ låtskriveren Courtney Marie Andrews.

  • Jeg fikk anledning til å prøvespille for Courtney via en bekjent og fikk jobben. Det innebar omfattende turnering, blant annet at vi spilte på Øya-festivalen i 2018.

            Etter årene på Berklee, der han hadde tidligere Prince-teknikker Susan Rogers som mentor, fant Kirkeng veien til Brooklyn, New York.

  • Jeg hadde et såkalt internship i et studio i halvannet til to år og brukte tida til å tråle New Yorks klubber med gitaren på ryggen. New York er et veldig bra sted å være når man utvikles som låtskriver.

 

Han trekker frem omnipresentable Bob Dylan og hans Blonde on Blonde og prime time John Cale med sangen «Andalucia» fra hans orkestrerte 1973-album Paris 1919 som viktige inspirasjonskilder. 

            Med de fire sangere som utgjør Rocking Chair spenner Kirkeng opp det som fremstår som et utmerket musikalsk lerret. Fra den catchy pop-åpneren «Double shift», som gir varig ekko av Jeff Lynnes arbeid med Tom Petty og Traveling Wilburys, til lavmælte «Phantom Tears» og «Rocking Chair» der munnspill, banjo og pedal steel åpner opp musikalske landskap som det er lett å se for seg å ligge under widescreen filmbilder.

Nydelige «Rocking Chair» kunne ha vært å høre på en plate med Sam Outlaw.

            Avsluttende «Alone with my phone» runder av ved pianoet, et strykerarrangement løfter tildragelsen sammen med steel-gitaren; Ole Kirkeng har ankommet.

  • Jeg jobber nå med sangene til det som skal bli mitt fulle debutalbum.