Med initialene L-P har du karrieren staket ut
Skjermbilde 2021-04-09 kl. 14.50.00.png

Ører spisser seg i platesamler-markedet over hele verden når ryktet går om at den svenske musikk-kuratoren L-P Anderson er på gang med nye funn, soniske utgravinger fra populærmusikkens mest mystiske og ufortjente forsvinninger.

Ører spisser seg i platesamler-markedet over hele verden når ryktet går om at den svenske musikk-kuratoren L-P Anderson er på gang med nye funn, soniske utgravinger fra populærmusikkens mest mystiske og ufortjente forsvinninger.

            Tidligere i vinter ble det kjent at L-P, som er kort for Lars-Peter og nærmest må være en stillingsbeskrivelse overlevert ved dåpen, har startet en ny re-release-label, «Sweet Mental Revenge Records».

Det første albumet fra labelen er, som det beskrives på stickeren på plata, et «ultra-rare 1974 hardcore honky-tonk album», med Rodger Wilhoit.

            — Jeg ble tipset om Wilhoit av den svenske countrysamleren Kent Heineman, som bor i en fem-roms på Söder, helt fylt opp av countryplater, forteller L-P Anderson fra sitt tilhold utenfor Gøteborg, - vi har jobbet med utgivelsen av The «Social World» of Rodger Wilhoit lenge, jeg vil at platene skal være overlegne på alle vis, fra remastrering til cover til liner notes til mulige ekstraspor. Jeg vet at det lønner seg i det lange løp å gjøre ting ordentlig.

            L-P har sine ord i behold, Wilhoit-vinylen har utbrett-cover med omfattende liner notes av den Grammy-vinnende engelsk-kanadiske musikkhistorikeren Colin Escott, tre bonuskutt og innercover med faksimiler av platecover, pressebilder, labels og originale tekstark. Det låter som en bortglemt Johnny Paycheck eller George Jones.

            — Jeg regnet med at Wilhoit-utgivelsen kom til å bli et minus-foretak, avslører L-P,- men mine andre virksomheter, med Stora Svivmässan og On the Dole Records, ville bære underskuddet. Etter å ha presset fem hundre som førsteopplag, måtte jeg umiddelbart presse tusen til. Nå er ytterligere en ordre, denne gangen på grønn vinyl, i bestilling.

            Det er ikke første gangen L-P og hans samarbeidspartnere har fått seg en overraskelse knyttet til uventet interesse.

            Det er mulig å hevde at L-P var musikkelskeren som utløste den vedvarende strømmen av nitidig kuraterte utgivelser av sjeldenheter fra musikkhistorien som bl.a. tyske Bear Family Records og amerikanske Light in the Attic Records står bak.

            — Jeg hadde jobbet for Bear Family en stund med research og rettighetsklarering da jeg fant Jim Ford i California i 2006. Jeg skrev om re-releaser for det svenske musikkmagasinet Sonic og fikk en forespørsel om hva jeg hadde mest lyst til å skrive om.

Jim Ford hadde bare gitt ut et album, Harlan County, i 1969 og var favoritten til Nick Lowe. Aretha Franklin, Bobby Womack og The Temptations hadde spilt inn sangene hans, men Ford var søkk vekk. Jeg brukte to år på detektivarbeid før jeg befant meg i Fords trailer utenfor San Francisco. Etter en del innledende skepsis ble han mer medgjørlig og fortalte sin historie. Det visste seg også at han hadde masse uutgitt materiale i sin besittelse. Vel hjemme i Sverige kom artikkelen på trykk i Sonic, og jeg besluttet meg for å kjøpe masterne til Harlan County og alt det andre han satt på. Jeg tok en stor sjans med mine egne sparepenger, uten å fortelle kona om det.

            L-P forteller at han har lært det meste han kan om re-utgivelses-faget av Richard Weise, grunnleggeren av Bear Family Records.

— Men Richard hadde ikke noen tro på Jim Ford, han sa faktisk nei til meg hele fire ganger. Men til slutt fikk jeg lov, som en premie for alt det andre arbeidet jeg gjorde for Bear Family.

            Jim Fords The Sounds of our Time kom ut i 2007 og inneholdt hele Harlan County pluss ytterligere 15 spor. Albumet ble den mestselgende noen sinne i Bear Familys gigantiske katalog!

Den ble fulgt opp av ytterligere fem Jim Ford utgivelser spredt ut over de neste ni årene.

            Men Ford fikk kort tid til å nyte sin nye status, han ble funnet død i sin trailer i november 2007. På det tidspunktet var det snakk om både en ny plate produsert av Jim Dickinson, med James Burton på gitar, og en hyllest-konsert i London i 2008 med Nick Lowe på plakaten.

— Jeg eier rettighetene til Ford-innspillingene og de brukes blant annet på soundtrack til TV-serier og filmer, forteller L-P.

            L-P Anderson ble født i 1968 og kommer opprinnelig fra knutepunktet Halsberg utenfor Ørebro, men flyttet til Gøteborg på slutten av 1980-tallet. Allerede som tolvåring spilte han rockabilly og var samler av alle slags plater, inkludert Bear Family bokser. Han har spilt i band som Voodoo Doll, Cry og Royal Beat Conspiracy. Cry var samtidige av Turboneger.

            - Jeg har jobbet på mye rart for Bear Family, blant annet en boks med soundtrackene til John Wayne-filmer. Da fikk jeg en uke på meg til å skaffe frem plakater til Wayne-filmene. Boksen, som de færreste trodde på, ble hyllet som årets gjenutgivelse av New York Times og selger fortsatt.

            I dag er L-P eier av Stora Skivmässan, som under normale forhold arrangeres to ganger respektive i Solnahallan i Stockholm og Husqvarna hvert år, og Nostalgifestivalen i Vårgårda. Platemessene i Solnahallen er Europas nest største.

I tillegg står han bak labelen On the Dole Records som gir ut antologier med oversett metal-rock fra 1980-tall, plater som presses i vinylopplag på fem tusen under tittelen Job Center Rejects.  

            L-P blir hemmelighetsfull når det kommer til den neste utgivelsen på Sweet Mental Revenge Records.

— Den er i en følsom fase nå, men jeg kan si så mye som om at det dreier seg om en utrolig sjelden Louisiana-plate!

Jeg kan også tenke meg å gjøre en antologi over nyere country, ala samleplatene A Town South of Bakersfield fra 1980-tallet. Med bra ny country som Zephaniah Ohora.