Carson McHone - Still Life (Loose Music)
CD_Still Life_.jpg
Tidal.png

Jeg skrev om Austin, Texas sanger/ låtskriver Carson McHone etter å ha opplevd henne på en scene i London under Americana UK i 2019. Da hadde hun det utmerkede andrealbumet sitt, «Carousel», i gitarkofferten og plasserte seg med distinksjon i feltet som
fortjener å følges nøye.

Selvfølgelig måtte artisten som visstnok hadde/ har egen hest i sentrum av millionbyen Austin treffe den kanadiske multikunstneren Daniel Romano. Musikeren som utgir så mange plater at selv sjefsfan Egon Holstad lurer på hvor han er i loopen!
Under pandemien har Carson McHone funnet veien til Romanos kreative hub i Ontario og dermed har multifasettert musikk oppstått.

Tittelkuttet, «Still Life», avsluttes på følgende vis;»..so I want to let it go I want to set you free I wish to be whole as only the past can be/ a still life but I’m still alive». «A still life», et stilleben, er et kunstverk, et maleri av et antall objekter, ofte frukt, gjerne med en tilsiktet avslappet effekt på tilskueren.

At Carson McHone konstanterer at det fortsatt er liv, «Still life», etter to år uten kontakt med et publikum kan selvfølgelig være et annen forståelse. Mesteparten av musikken på «Still life» er skrudd sammen av McHone og Romano.
Ved siden av å produsere og arrangere, spiller Romano trommer, bass, gitarer, perkusjon og synger.

Duoen nekter seg ingenting, helt i tråd med Romanos modus operandi. McHones skeive country fra den forrige plata skyves i bakgrunn, til fordel for 60-70-talls pop & rock, southern soul, folk-rock og til og med glam-rock, vekselvis utbrodert med blåsere og store kor, av og til i neddempet psych-rock-ish fusjon av kassegitarer og keyboards.

I et intervju med «Glide Magazine» lister McHone albumene som har vært spesielt viktige for henne rundt arbeidet med «Still life»; Randy Newman debut, Scott Walkers «3», Dylans «Blonde on blonde», Stooges´ debut og George Harrisons «All Things must pass».

En snarvei til Carson McHone og denne plata kan være videoene til de tre sangene; «Only Lovers», «Still Life» og «Hawks Don't Share». Alle tre frittstående kunstfilmprosjekter som slår fast at Carson McHone like lett kan havne på Høvikodden som på Hr. Nilsen neste gang hun besøker Norge.

Det kan visstnok skje i felleskap med Daniel Romano og band. Sammen demonstrer de at man kan gjøre hva man vil med americana-musikken og fortsatt være i live, «Still Life».