Carson McHone er en ekte «barfly»

I utbretten på coveret til Austin, Texas sanger/ låtskriver Carson McHones nye album, Carousel, er det en skygge-selfie av en kvinne på hesteryggen. Skyggen kastes på asfalt, markert av slike påmalte streker som deler opp parkeringsplasser utenfor kjøpesentre. Forsiden av coveret er prydet av 5-6 mindre negative fotografier av rytteren i andre urbane settinger.

Historien om Carson McHone forteller at hun vokste opp i South Austin, der hun hadde sin egen hest og at hun pleide å ri inn til musikkstedene som er spredd ut over Texas-hovedstaden.

Jeg hadde ingen anelse om dette, da jeg i slutten av januar hørte Carson holde et stort publikum fanget med en akustisk gitar og sangene sine på en musikk-klubb som tilfeldigvis kaller seg Oslo, beliggende i bydelen Hackney i London.

Men sangen «Maybe they´re just really good friends» fikk ørene mine til å spisse seg, en morsom og smart vri på den evige countryteksten om sjalusi.

Lagt ved siden av sangen «Dram Shop Gal», der refrenget går «But I´m a dram shop gal, I need my spinning ´round/ so I´ ll be your dram shop gal if you’ll spin me round». Et refreng som kontrasterer en oppsiktsvekkende tekst om en utfordrende tilværelse i utelivet.

Carson McHone er fortsatt bare i begynnelsen av tjueåra, så hvordan kan det ha seg at hun kan skrive så innsiktsfullt om hva som skjer etter mørkets frembrudd på arenaene der menn og kvinner treffer hverandre?

Det viser seg at Carson klarte å snakke seg inn på honky-tonker som Hole in the Wall (mytisk klubb beliggende på området til universitetet i Austin) og The White Horse, øst for Interstate 19, lenge før hun hadde lov til å røre varene de lever av.

Hun var bare 16 år gammel da hun maktet å erobre den ettertraktede «Happy Hour»-spot´n på The White Horse.

På mange av Austins spillesteder opererer man med faste såkalte recidencies, hvor artisten spiller på samme tidspunkt uke etter uke. Toni Price har hatt «The Hippie Hour» på Continental Club i til sammen 22 år. Hun var godt i gang da jeg bodde i Austin i 1994.

— Jeg var ikke gammel nok til å være i de barene, sier Carson nå, men de ble et slags hjem for meg. Det er en mørk ting når en bar blir hjemmet dit.

Carson slapp sitt første album allerede i 2015, Good Luck Man, men hun har tatt med seg fem av sangene herfra til nye Carousel. Plata er spilt inn i Nashville-studioet til Austin-produsenten Mike McCarthy (Spoon, Patti Griffin) som sammen med felespiller Lillie Mae Rische (Jack White band) og førstedivisjons-bassisten Glen Worf bidrar til å gjøre Carousel til en plate som lykkes med å være ordentlig country og samtidig ikke bundet av noen foreldede begrensninger. For å peke på sammenlignbare utgivelser, tenk på de to albumene til Margo Price.

En av Carsons viktigste støttespillere er Austins morsomste veteran sanger/ låtskriver, Ray Wylie Hubbard. Han som skrev «Up against the wall, redneck mother», en karriere-hit for Jerry Jeff Walker i 1973.

Hubbard tok Carson med som co-vokalist på sangen «Chick singer, badass rockin´» på sitt album The Ruffian´s Missfortune  i 2015, og har uttalt følgende om henne: «Hun skriver sanger som om livet hennes skulle avhenge av det!».

Det sier også noe om Carsons evne til å ta vare på seg selv at hun med hell har vært gjest på turnéer med noen av Austins største og høyeste, Gary Clark jr. og Shakey Graves.

Når Carson McHone kommer til Norge, og det virkelige Oslo, i mai, har hun med seg bandet sitt, som hun allerede klokker inn 150 konserter i året med.