Brennen Leigh - Obsessed with the West (Signature Sounds)
brennen-leigh-obsessed-west_cover.jpeg
Tidal.png

Brennen Leigh var i mange år et fast inventar, en du kunne høre flere dager i uka, på honkytonkene på Austin, Texas´ South Congress, på Broken Spoke og på de tøffere honkytonkene i utkanten av musikkbyen. Var du på jakt etter å høre orntli´ country, var Brennen Leigh et trygt valg.

    Der kunne du også snuble over den ledende norske americanaartisten Malin Pettersen. Jeg tror ikke det er feil å si at Brennen har vært en slags mentor for Malin. Malin kunne neppe ha gått i bedre grunnleggende country-skole. 

    Ikke lenge etter at Leigh for tjue år siden albumdebuterte med «Lonesome, Wild & Blue», fant hun veien til norske festivaler og klubber. 

    I årene som har gått, har Brennen Leigh sluppet ytterligere seks album, tre av dem duo-album med Jesse Dayton og Noel McKay.

    I 2020 kom albumet «Prairie Love Letter» og den juleglade singelen «Merry Christmas Asshole».

    Brennen Leigh er opprinnelig fra Fargo, North Dakota, har bodd i Minnesota før hun som nittenåring fant veien til Austin, selvfølgelig trukket dit på grunn av veiskiltet «The Live Music Capital of the World». Men nå har en del av musikeryrket hennes, låtskriver, ført henne videre til Nashville. 

    Rodney Crowell, Charlie Crockett og Lee Ann Womack har spilt inn sangene hennes. 

Den kanadiske cowboyhelten med stort norsk publikum, Colter Wall, sier følgende om Leighs musikk; «Viss du ikke vil begynne å two-step-danse til dette, så er du antakelig død».

    Når vi så er inne på liv og død i musikken er det uungåelig å ikke gjenta slagordet til Austin-baserte Asleep at the Wheel; «Westen swing is not dead, it´s Asleep at the Wheel».

    Selvfølgelig er det nettopp Asleep at the Wheel og bandets evige frontman, Ray Benson, som har hjulpet Brennen å realisere sin «besettelse med vesten», med musikken til Bob Wills. 

    «Obsessed with the West» er rett og slett et album helt i western swing-kongen Wills ånd, men med det oppsiktvekkende aspektet at den inneholder bare nyskrevne sanger. Samtlige signert Leigh, fem av dem sammen med Paul Kramer, to sammen med Noel McKay. 

    Plata åpner med sangen «If Tommy Duncan´s voice was booze» (som fortsetter med setningen «I´d stay drunk all the time»), en hyllest til den originale sangeren i Bob Wills´ Texas Playboys. 

    Benson synger duett på «In Texas with a band», fyrt opp av doble feler, med lap steel solo av Chris Scruggs (Earles sønnesønn). 

    Her er velformulerte sanger som «Tell him I´m dead», «Riding off onto Sunset Boulevard» og «Obsessed with the West». 

    Sanger som også løfter på hatten til den største western swing/ countrylåtskriveren av dem alle, Cindy Walker. Hun med 50 Wills-hits og Willie Nelson som fanklubbforman.

    At Brennen Leigh lykkes med å komme under huden på denne mer enn 80 år gamle sjangeren, skyldes selvfølgelig at hennes mangeårige studier i honky-tonk-faget, har gitt henne naturlige instinkter og teft.