Mer rock, mindre golf

Amanda Shires -To the Sunset

Sangeren/ låtskriveren og felespilleren Amanda Shires (36) kommer fra den andre mytiske musikkbyen i Texas, Lubbock.

Lubbock har bare en fjerdedel av innbyggertallet til Austin, men har blant andre  fostret Buddy Holly, Delbert McClinton, The Flatlanders (Ely, Gilmore & Hancock) og Dixie Chicks´  Natalie Maines.

Det er lett å tenke seg at Amanda Shires har latt seg inspirere av fremgangene til den syv år eldre Maines, og det er definitivt noen likheter mellom musikken til Dixie Chicks og Shires.

Shires mottok «Emerging Artist of the Year»-prisen fra Americana Music Association i 2017 i kjølvannet av sitt forrige album, My Piece of Land (2016).

Men hun var bare ti år gammel da hun plukket opp fela og hun har gått læretida med Texas-legender som The Texas Playboys (Western-swing giganten Bob Wills band, der feler er nøkkel-instrumentet) og Billy Joe Shaver, ved siden av å bidra til plater med blant andre Chris Isaak, Todd Snider og Justin Townes Earle.

Det nye albumet, hennes sjette soloalbum siden debuten med Being Brave i 2005, innebærer en musikalsk og produksjonsmessig dreining.

Shires har nok en gang jobbet med den i sannhet allestedsnærværende produsenten Dave Cobb og har sammen med ham sørget for at To the Sunset tar noen tydelige steg i retning av det som kan beskrives som et kontemporært rocklydbilde. Enkelt beskrevet med at det er de elektriske instrumentene som gir plata klarest karakter.

Selv om det er fela som er Shires instrument, så er det fint lite å høre av konvensjonelle country eller bluegrass-toner på platas ti sanger.

Amanda skal ha instruert Cobb om at fela hennes skulle lyde som om den befant seg i et akvarium (!), bare klarere (!!).

Men for å få fullt grep om Amanda Shires musikk må man også lytte til hva hun har å si tekstmessig, ikke bare som undervanns-musiker. Shires har faktisk poesi-utdannelse på universitetsnivå og har fått tommelen opp av americana-musikkens poet laureate, John Prine, for sine tekster.

Åpningssangen på To the Sunset, «Parking lot pirouette», handler om en dame som ombestemmer seg, på parkeringsplassen, for å fortsette et potensielt amorøst forhold, etter først å ha sagt godnatt; «I did a parking lot pirouette/ I said; You´re right, I´m not done with you yet».

Flere av sangene på plata beskriver damer som gjør som de vil med mennene sine, i «Break out the Champagne», som i utgangspunktet handler om en skremmende flyopplevelse fra Shires eget liv, hører vi om dama som trøkker til en eks med følgende melding «..I´m rock and roll and you´re golf».

Shires er definitivt rock´n´roll på sangen «Eve´s daughter», der fuzzgitarene når høyder som ikke har vært å høre på noen av hennes plater tidligere,  vi snakker vi mer Hüsker Dü enn Dolly Parton. Sistnevntes stemme kan innimellom minne om Shires´. 

Hun har åpenbart evnen til å iscenesette sine karakterer med en regissørs blikk og det overrasker da heller ikke at hun allerede har fusket en smule i filmfaget med en birolle i Gwyneth Paltrow-filmen «Country Strong» (2011).

Avslutningssangen, «Wasn´t I paying attention», beskriver skjebnen til en misbruker som når veis ende, som tar livet av seg. Fortalt fra perspektivet til han som låner ut bilen der selvmordet finner sted. Heavy shit.

Å, jeg holdt på å glemme dette. Amandas ektemann, Jason, far til hennes datter,  en musiker som nylig har blitt sertifisert «Ekte norgesvenn», spiller den avgjørende elektriske gitaren tvers igjennom To the Sunset.